نکات مهمی که قبل از خرید شیرآلات باید بدانید
نکات مهمی که قبل از خرید شیرآلات باید بدانید

نکات مهمی که قبل از خرید شیرآلات باید بدانید

شیرآلات در خانه بسیار کاربردی هستند.

یک کالای لوکس به شمار نمی روند و مانند پریز برق روکار هم نیست که هر جایی بتوان آن را نصب کرد.

پس در انتخاب شیرآلات منزل یا حتی محل کار باید ابتدا به کاربرد آن توجه کرد.

اکثر خریداران هنگام انتخاب شیرآلات مناسب برای منزل یا محل کارشان با توجه به تنوع گسترده‌ای که در بازار وجود دارد پرس و جو و تحقیق می کنند و از آنجا که این روزها قیمت ها طاق آسمان را هم درنوردیده است برای خرید این مایحتاج ضروری ابتدا قیمت ها را در نظر می گیرند.

اما معمولا شیرآلات در منزل عمر بالای پنج سال را دارند و به راحتی حاضر به تعویض آن نیستیم و معمولا به تعمیر آن فکر می کنیم.

اینها نشانه هایی است که به ما می گوید: در انتخاب شیرآلات منزل باید معیارهایی را لحاظ کنیم و دقت کافی مبذول داریم.

پس اگر کمی دقت کنیم و با استفاده از راهکارهای مناسب خرید کنیم هم خرید اقتصادی و مقرون به صرفه خواهیم داشت و هم به منافع بلندمدت خود کمک کرده‌ایم.

در این مقاله بر آنیم تا راهکارهایی برای انتخاب بهتر این لوازم ضروری منزل برایتان بگوییم :

اولین مورد را در بالا ذکر کردیم، اینکه تعمیر پذیر باشد.

به زبان ساده تر آنکه از برندی خرید کنیم که خدمات پس از فروش داشته باشد.

توجه به اینکه علاوه بر کیفیت لعاب و روکش و جنس مغزی شیرآلات ساختمانی تهیه و البته تعویض قطعات یدکی نیز باید قابل اعتماد باشد.

پس به کارخانه تولیدکننده شیرآلات مورد نظر و خدمات پس از فروش و گارانتی دقت کنیم تا در صورت بروز مشکل دچار دردسری بزرگ و اجبار به تعویض کل شیر نشویم.

این امر ممکن است برای شما تجربه‌ای گران رقم بزند.

در برخی شیرآلات هم اگر از برندهایی که به صورت عمده وارد ایران نشده‌اند و خبری از نمایندگی آنها نیست خرید کرده باشید، باید آمادگی دردسر را داشته باشید.

پس قبل از خرید به خوبی از سابقه شرکت واردکننده یا تولیدکننده شیرآلات بهداشتی ساختمانی اطلاع کسب کنید و از خدمات پس از فروش آن شرکت آگاهی به دست آورید و پس از آن اقدام به خرید کنید.

حال با هم انواع شیرآلات بهداشتی و جنس آنها را بررسی می کنیم:


به‌طور کلی شیرآلات بهداشتی دارای دو بخش عمده یعنی پوسته داخلی (پایه اصلی شیر) و پوشش خارجی است که در بخش داخلی تولیدکنندگان با توجه به سفارش‌هایی که دارند معمولا از آلیاژ برنج یا سرب خشک استفاده می‌کنند.

این در حالی است که رعایت مسائل بهداشتی باعث شده اکثر تولیدکنندگان امروزه از خیر سرب خشک گذشته و بیشتر به استفاده از آلیاژ برنج فکر کنند، چون سرب در صورتی که آبکاری شیر بخوبی انجام نشود در مقابل آب به مرور زمان حل می‌شود و آلودگی‌های خطرناکی برای افراد ایجاد می‌کند.

در بخش خارجی یا همان پوشش خارجی شیرهای ساختمانی معمولا کارخانه‌ها از فلزاتی همچون برنج، برنز، مس یا استیل استفاده می‌کنند که معمول‌ترین نوع آبکاری استیل است و دیگر فلزات برای سفارش‌های خاص و منحصربه‌فرد استفاده می‌شوند.

پوشش خارجی شیرها نیز مورد توجه مشتریان است و نظر آنها را به خود جلب می‌کند.

اما بهترین نوع آبکاری در بازار به PVD معروف است. در این نوع آبکاری شرکت تولید‌کننده، بخش خارجی شیرها را به وسیله اتم‌های باردار فلز مورد نظرش مثل کروم، برنز یا هر فلز دیگری که سفارش داده شده باشد، بمباران می‌کند تا به‌طور شیمیایی سطح فلز پایه (تنه شیر) با فلز مورد نظر پوشیده شود که به آن فرآیند رسوب‌سازی با بخار می‌گویند.

با این روش علاوه بر افزایش طول عمر شیر، کیفیت آن در مقابل ساییدگی، خوردگی، زنگ‌زدگی و ده‌ها مورد دیگر تضمین خواهد شد.

و البته همانطور که گفتیم اصلی‌ترین عامل انتخاب مشتریان نیز لعاب، تنوع طرح و برندهای متفاوت است. که این معیار خرید و تقاضای مشتریان باعث عرضه این کالا از کشورهای ایتالیا، آلمان، آمریکا، ترکیه، چین، هند و… شده است.

اما باید بدانیم که در بازار روز کشورمان با توجه به تحریم های بسیار، نمی‌توان زیاد به نام این کشورها دل بست.

مثلا نباید جمله Made in Italy خیلی جلب توجه کند چون بازار شیرآلات بهداشتی یا ساختمانی همانند بسیاری از محصولات دیگر در اختیار کشور چین است. و بیشتر محصولات “تحت لیسانس” محصولاتشان را روانه بازارهای هدف می‌کنند.

نکات مهمی که قبل از خرید شیرآلات باید بدانید

معیار انتخاب شیرآلات برای آشپزخانه منزل

نکات مهمی که قبل از خرید شیرآلات باید بدانید


شاید فکر کنید فلکه‌های معروف و نوستالژیک قرمز و آبی رنگ در صدر فروش قرار دارند.

اما مدت‌هاست دیگر اینگونه نیست.

به گفته فروشندگان مراکز عمده شیر‌آلات در تهران، شیرهای تک اهرمی با قابلیت جدا شدن سرشیر (شاوری) برای سرویس آشپزخانه و شیرهای تک اهرمی ایستاده برای سرویس روشویی استفاده می‌شوند و دیواری‌های اهرمی محبوب سرویس بهداشتی هستند.

در کمتر آشپزخانه‌ای شیرهای دیواری را خواهیم دید مگر این‌که به سفارش مشتری این نوع شیراستفاده شده باشد، آن هم برای همخوانی با دیگر تزئینات ساختمان.

مدل‌های دیواری معمولا برای سرویس بهداشتی استفاده خواهند شد و خبری از آنها در تزئینات معمول آشپزخانه‌های مدرن امروزی نیست.

کارشناسان می‌گویند در مدل‌های دیواری با توجه به این‌که محل خروج آب با ارتفاعی زیاد نسبت به سینک ظرفشویی نصب خواهد شد، معمولا مورد استقبال قرار نمی‌گیرند مگر در مواردی خاص.

معیار دیگری که باید در نظر بگیرید مسائل اقتصادی است.

درست است که زیبایی ظاهری و تنوع طرح‌ها، عامل بسیار تاثیرگذاری در انتخاب مشتریان است اما این فاکتور در کنار فاکتور کم مصرف بودن شیرها قرار گرفته و عاملی در انتخاب مشتریان شده است.

و اینکه کمبود آب در سراسر جهان بخصوص ایران کتمان ناپذیر است به همین دلیل ما نیز به عنوان مشتری و انتخاب کننده شیرآلات ساختمانی و منزل باید به سراغ طرح هایی برویم که با سیاست‌های کلان کاهش مصرف آب همراه است و مصرف مایع حیات را به حداقل خود برسانند.

احتمالا شما نیز مقالاتی راجع به طراحی جدید شیرآلات که در سال صدها لیتر در مصرف آب خانوار صرفه ‌جویی می‌کند را خوانده اید که البته قابل استناد و موثق هستند و بهترین نمونه آنها شیرهای سنسوردار یا همان چشمی‌دار است.

حتی طرح هایی از شیرآلات منزل در بازار موجود است که با استفاده از فشار هوا می‌تواند میزان مصرف آب را بخصوص در حمام به حداقل خود برساند.

نکات مهمی که قبل از خرید شیرآلات باید بدانید

نکات مهمی که قبل از خرید شیرآلات باید بدانید

نصب نیز بسیار تعیین کننده است:

برخی طرح‌های شیرآلات ساختمانی دارای لوازم و تجهیزات جانبی هستند.

مثل شیرآلاتی که همزمان قابلیت اتصال به سیستم تصفیه آب را دارند یا آنها که برای پرکردن قابلمه، شیری مجزا کنار سینک تعبیه دیده اند.

به هر حال هرکدام از این امکانات قرار است برای خانواده بخصوص بانوی خانه راحتی و آرامش به ارمغان بیاورد، اما اگر این قطعات و لوازم جانبی دچار نقص شده به همان میزان که قرار بوده آسایش شما را فراهم کنند، موجب ناراحتی و ایجاد دردسر برایتان خواهند شد.

بنابراین بهتر است در زمان خرید شیرآلات به نحوه نصب آنها نیز توجه کنید تا استفاده آسان و تعمیر آسان داشته باشد.

مورد دیگر که شاید در نگاه اول برای خرید بسیار تعیین کننده و برای استفاده بسیار سخت باشد تزئینات هزینه‌ساز است:

مراقب باشید در دام تجملات نیفتید.

شاید تزئینات بدلی مثل نگین‌ها و تجهیزات اضافه در شیرآلات توانسته راه شیرهای تزئینی و زیبا را به منازل برخی افراد جامعه نیز باز کند اما به هزینه‌های اضافه‌ای که قرار است برای خرید این نوع محصولات بپردازند توجهی نمی کنند و با خرسندی صورتحساب را پرداخت می‌کنند

در حالی که این خوشی مدت زیادی دوام نخواهد داشت چون هزینه نگهداری از این نوع شیرآلات به مرور زمان بسیار بیشتر از خرید خود آنهاست.

بهرحال شیرآلات ، بی شک یکی از مصالح پرکاربرد و مورد استفاده در تمامی ساختمان ها می باشد.

در انتخاب شیرآلات منزل خود و یا ساختمان در حال ساخت خود جنس و کیفیت و طراحی آن را در نظر بگیرید.

تاثیر شیرآلات در دکوراسیون و طراحی داخلی منزل را از یاد نبرید که سریع ترین و ساده ترین راه برای تغییر دکوراسیون سرویس بهداشتی منزل تعویض شیرآلات است.

فرقی نمی‌ کند چه سبکی بلکه میتوان با تعویض شیرآلات قدیمی به تجهیزات جدید، خیلی راحت ظاهری آراسته و نو به سرویس‌ های بهداشتی خانه بدهید .